Allemaal nieuwe talenten - Reisverslag uit München, Duitsland van Caron Vossen - WaarBenJij.nu Allemaal nieuwe talenten - Reisverslag uit München, Duitsland van Caron Vossen - WaarBenJij.nu

Allemaal nieuwe talenten

Blijf op de hoogte en volg Caron

25 Juni 2017 | Duitsland, München

Hoi iedereen,

Ik ben ondertussen alweer drie weken in München! De tijd gaat ontzettend snel, maar dat krijg je als je het naar je zin hebt! :) Met mijn onderzoek gaat alles goed. Ik ben pas net begonnen en heb nu al een heel interessant resultaat, dus daar ben ik erg blij mee! Ik heb ook een paar eigen samples mogen boren, was ontzettend zwaar, maar wel leuk om te doen (zie foto’s voor het resultaat)! Taylor en ik doen nu bijna elke dag een experiment, dus dat begin ik ook een beetje te leren. Ik ben wel bang dat ik daar fouten bij ga maken op het moment dat ik het in mijn eentje moet doen, want je moet ontzettend veel kleine stappen doorlopen, maar dat is een kwestie van secuur te werk gaan denk ik.

Het is de afgelopen twee weken rond de 30 graden geweest. Ik hoorde dat het in Nederland ook zo warm was. Het erge hier was dat je er nergens aan kon ontsnappen. Nergens is airconditioning, niet in mijn huis, niet op de uni. Alleen bij de koeling van de supermarkt had je kans op een beetje verlichting. Gelukkig werd ik vanochtend wakker met regen, een welkome verandering na slapeloze nachten van de hitte!

Clémence en ik zijn vorige week samen wat te eten gaan halen in de stad en toen in de Englischer Garten gaan zitten. Dit is een gigantisch park met een rivier erdoorheen. Ontzettend mooi! Het ene moment heb je een grasveld van een paar voetbalvelden groot en dan gaat het over in een soort bos, heel cool! In een deel van de rivier hebben ze zelfs een stroomversnelling gemaakt, waar mensen met een board vanaf kunnen. Het hele park zat vol met mensen die zaten te eten, muziek zaten te luisteren of aan het sporten waren. We hebben genoten van beachvolley, rugby, voetbal, badminton, frisbee en ninja-moves. Clémence stond erop dat we met iemand zouden gaan praten, maar we waren veel te verlegen. Uiteindelijk zijn we op de twee meisjes afgestapt die ninja-moves aan het doen waren, omdat we wel nieuwsgierig waren waarbij ze dat nou gebruikten. Meteen kwam er ook een groep Duitse jongens bijstaan, die zichzelf wel even wilden bewijzen tegen over die meisjes. Na vele lachwekkende, mislukte pogingen van de jongens om die meiden na te doen, zijn we maar naar huis gegaan.

Elke dinsdag hebben we aan het eind van de dag een presentatie van één van de mensen van onze afdeling. Het is gebruikelijk om daarna met z’n allen een biertje te drinken in een café vlakbij de uni. Ik ging voor weißbier (gemaakt van tarwe in plaats van gerst), heerlijk! Ik vroeg heel lief om een klein biertje, maar daar deden ze natuurlijk niet aan. Hupsakee 0.5 liter. Dat brengt mij op het Oktoberfest. Blijkbaar kun je daar alleen bier krijgen vanaf 1 liter! En daar vragen ze tegenwoordig 10 à 11 euro voor (normale prijs zou rond de 7 euro zijn), doordat het zo toeristisch is geworden. Elk idee dat ik van het Oktoberfest had, blijkt fout te zijn. Ik dacht dat het een oogstfeest was dat één dag duurde in heel Duitsland in oktober. Het blijkt een feest te zijn dat twee weken duurt, van 16 september tot 2 oktober, en alleen in München (op wat kleinere feesten hier en daar na). Ooit was er een of andere prinses of iets dergelijks die ging trouwen en toen werd het Oktoberfest georganiseerd. Ondanks dat het jaar daarna niet zo’n gebeurtenis plaatsvond, werd het feest elk jaar weer opnieuw gevierd. Ik heb overigens al een paar “dirndl” gezien in winkels. Voor een compleet kostuum ben je makkelijk 1500 euro kwijt…
Verder heb ik afgelopen week met een paar mensen van mijn afdeling gevoetbald! Het leek me leuk om met ze mee te doen, maar toen hoorde ik van Fabian en Taylor dat ze een stuk competitiever zijn dan ik had verwacht (vandaar dat zij zelf ook niet meededen). Gelukkig viel het redelijk mee. Ik heb zelfs het eerste doelpunt gemaakt! We deden jongens tegen de meisjes + één goede jongen. In het begin was het 3 tegen 4, maar toen kwam er een jongen van 2,10 meter bij het jongensteam. Super oneerlijk, want wij konden niets met al hun kopballen. Uiteindelijk heeft er nog een klein jochie met ons meidenteam mee gespeeld, wat erg leuk was. Met een eindstand van 5-3 voor ons en een blauw scheenbeen vond ik het wel weer genoeg. Ik kan prima een bal trappen, maar in alle andere opzichten ben ik echt een amateur die niet eens goed met de bal kan rennen :p Daarnaast heb ik totaal niet de juiste conditie voor voetbal, dus ik ben het liefste gewoon keeper. Toch zeker voor herhaling vatbaar! Ik mis het sporten en ik voel die kilootjes er al wel bij komen.
Oh, ik vergeet het bijna! Fabian, Taylor en ik hebben ook nog een wedstrijdje gedaan wie het verst een kersenpit kon tuffen en ik heb gewonnen! Oh yeahhh. Zoveel nieuwe talenten ontdek ik hier.

Gisteren heb ik een beetje door de stad geslenterd, de toerist uitgehangen en winkeltjes bekeken. Ik ben erachter gekomen dat het een ontzettend toeristische stad is, wat best jammer is. De drukte zorgt ervoor dat je niet kan genieten van de stad zoals ik dat zou willen, maar desondanks vind ik het een geweldige stad. Ik ben in de Münchner Dom geweest, heel simpel en mooi met glas-in-lood ramen. Helaas wordt de buitenkant voor een groot deel gerenoveerd, waardoor ik daar geen mooie foto van heb kunnen maken. ’s Avonds ben ik met Clémence naar Lady Macbeth geweest, één van de films van het filmfestival in München. Ik had verwacht dat het een soort Pride & Prejudice zou zijn, maar dat was het totaal niet. Het was een beetje een gekke film waarbij een meisje uiteindelijk haar man, schoonvader en stiefkind vermoordde (spoiler alert). Maar ik vond het erg leuk om iets leuks te doen met Clémence.

Nog iets geks. Binnenkort zijn er verkiezingen in Bayern. Overal zie je posters van de partij Christian Social Union (CSU) met “Bayern Zuerst”. Elke keer dat ik zo’n poster zie heb ik de neiging om hem eraf te scheuren. Ik vroeg mij af of er een Trump 2.0 hier is, dus dat heb ik gevraagd aan een Duitse collega van me. Het blijkt dat die partij inderdaad net zo erg is als Trump. Wat nog erger is, is dat dit ongeveer de enige partij is waarop je kunt stemmen in Bayern. Ik snap nog niet zoveel van het verkiezingssysteem hier, maar het komt er in ieder geval op neer dat de partij van Angela Merkel geen partij is in Bayern en dus kunnen de mensen hier ook niet op haar stemmen. Er zijn een paar kleine partijen, maar bijna altijd heeft het CSU de meerderheid aan stemmen in Bayern. Als ik het goed begrepen heb, heeft het iets te maken met dat Bayern een belangrijke regio werd na de Tweede Wereldoorlog en daarom moest er een apart verkiezingssysteem komen voor deze regio. Al met al is het dus belachelijk, veel mensen weten niet of ze überhaupt moeten gaan stemmen, omdat er niet echt een goede keuze is om op te stemmen. Ondanks dat wij zelf nog steeds geen Kabinet hebben, ben ik toch blijer met ons verkiezingssysteem!

Iedereen kent de dikke auto’s in Duitsland. Ik moet zeggen dat ik niet meer heel erg op kijk van een Audi R8 of Ferrari of de zoveelste dikke Porsche. Wat ik veel leuker vind, is de hoeveelheid oldtimers. Elke dag kom ik weer minstens drie nieuwe tegen en sommige zijn echt bijzonder ook! Een groot deel heb ik tot nu toe alleen nog maar in films gezien, heel erg gaaf. Johannes, de Duitse jongen die naast mij zit in de Masterstudentenkamer, legde uit dat het komt doordat veel mensen hier rijk zijn en zich dus een oldtimer kunnen permitteren. Mij maakt het niet uit, ik vind het fantastisch!
Het valt me trouwens op dat de mensen hier heel degelijk gekleed zijn. Zelfs met 32 graden de afgelopen week heb ik niet echt gekke dingen gezien. Ballerina’s zijn hier helemaal hip. Ik vraag me af of dit een nieuwe trend is waar wij nog niet van weten of dat ze gewoon 10 jaar achter lopen in mode. Wat wel eng is, is dat ik in 3 weken tijd al 7 mensen met ernstige anorexia heb gezien. Ik weet zeker dat mij dat niet gaat overkomen met al het weißbier ;)

Zo dat was het wel weer even voor nu! Ik hoop dat alles goed gaat met jullie. Ik moet zeggen dat ik af en toe een momentje heb waarbij ik iedereen erg mis, maar gelukkig heb ik het te druk om er veel bij stil te staan. Ik ben pas twee keer random Nederlands gaan praten, dus dat valt best mee!

Hele dikke kus & veel liefs, Ca

  • 25 Juni 2017 - 22:03

    Conny:

    Hoi Caron,

    Waar laat je een liter bier...? Gekke Duitsers...!
    Wel leuk wat je allemaal meemaakt, het klinkt in ieder geval gezellig, leuke collega's om je heen.
    Gelukkig dat het weer een beetje minder heet wordt als er nergens verkoeling is, hier is t ook al 2 dagen grijs en koeltjes.

    Een fijne week!

  • 25 Juni 2017 - 22:05

    Conny:

    Lief...kaarsje voor opa

  • 25 Juni 2017 - 22:25

    Caron Vossen:

    Hee Conny,

    Ja ik weet het ook niet! Tegen de tijd dat ik klaar ben met 1 liter bier, is het Oktoberfest al wel weer afgelopen. Ben erg benieuwd!
    Ik heb het zeker naar mijn zin! Ik probeer iets meer dingen te doen, zodat ik meer mensen leer kennen en dat gaat vrij goed tot nu toe!
    Bij ons wordt het langzaamaan ook weer wat koeler. Meer regen de komende dagen, maar dat vind ik niet heel erg.

    Fijne week! Groetjes aan iedereen. xxxx

  • 26 Juni 2017 - 09:28

    Frans:

    Hee Caatje!

    Wat zijn je verhalen leuk! Ik verslind ze. Je bent dan toch weer even dicht bij ons.
    Ook wij missen je.
    Afgelopen donderdag was ik een Praag en had een halve dag 'vrije tijd'. Het eerste dat in me opkwam was: 'dan rijd ik toch even op en neer naar Caron'.
    Maar ach: Google zette meteen een grote streep door dat idee: Praag - München is bijna 400 km.
    Op en neer zou een dag kosten, en dan kon ik mijn eindbestemming in Tsjechie (2 uur oostelijk van Praag) wel helemaal schudden.

    Veel succes met je experimenten!
    Wanneer gaat Clemence weer naar Frankrijk terug? Enig idee wie er dan naast je komt wonen?

    Veel liefs en tot over 2 weken!

    Pap

  • 26 Juni 2017 - 09:38

    Caron Vossen:

    Hee lieve paps,

    Ah wat lief dat je gekeken had of je even langs kon komen, had ik erg leuk gevonden! Maar gelukkig zie ik mama en jou alweer over twee weken :) Hopelijk heb je het leuk gehad in Praag en heb je je kunnen redden zonder de taal te spreken.

    Clémence verhuist helaas vandaag al naar een hotel, maar die komt zaterdag weer voor een paar daagjes bij ons wonen. Volgens mij vertrekt ze definitief op 5 juli. In haar kamer komt een meisje uit Turkije, dus ben erg benieuwd! Vind het wel jammer dat Clémence weggaat, want zij was de enige die echt de moeite doet om iets samen te gaan doen.

    Nu weer hard aan het werk!

    Dikke kus, Ca

  • 26 Juni 2017 - 22:06

    Sandra/mama:

    Hee Caatje,
    Ieder pondje gaat door het mondje en aangezien een pond gelijk staat aan een halve liter tikt een liter bier tamelijk aan. Maar in bier zit vitamine B en dat is heeeeeeel goed voor je.
    Ik hoop dat alles met de beursaanvraag goed gegaan is en dat je de formulieren op tijd kunt inleveren. Supertrots op de aanbeveling die Spiers voor je geschreven heeft.
    Ik ga weer nakijken, want vrijdag moeten alle cijfers ingeleverd worden en morgenavond ben ik er niet. Concert van John Fogerty! Zoek maar op wie dat is :)
    Dikke kus.

  • 26 Juni 2017 - 22:44

    Caron Vossen:

    Hee mamski,

    Haha ik zal het onthouden van de vitamine B, erg belangrijk dus! Scheelt me weer pillen slikken ;)

    Voor het DIA-Stipendium heb ik ondertussen bijna alles bij elkaar, morgen krijg ik een brief van Fabian nog en dan kan ik die indienen! Hopelijk kan ik binnenkort de Erasmusbeurs ook aanvragen, we gaan het zien.

    Succes met het nakijken nog! Ik hoop dat al je leerlingen ondertussen geslaagd zijn.

    John Fogerty komt me niet bekend voor. Ken ik een liedje van hem? Veel plezier in ieder geval!

    Dikke kus, Ca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caron

Actief sinds 05 Juni 2017
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 7686

Voorgaande reizen:

01 Juni 2017 - 30 November 2017

Master thesis in München

Landen bezocht: