Hoe het allemaal begonnen is - Reisverslag uit München, Duitsland van Caron Vossen - WaarBenJij.nu Hoe het allemaal begonnen is - Reisverslag uit München, Duitsland van Caron Vossen - WaarBenJij.nu

Hoe het allemaal begonnen is

Door: Caron Vossen

Blijf op de hoogte en volg Caron

05 Juni 2017 | Duitsland, München

Lieve iedereen,

Wauw, na er ongeveer 3 jaar over gepraat te hebben, is het dan toch echt gelukt: ik ga mijn Master thesis in München doen! Gedurende mijn 6 maanden hier zal ik proberen jullie op de hoogte te houden van wat ik allemaal doe en geleerd heb. Het zal geen indrukwekkende reis zijn zoals iedereen die de wereld rondreist, maar ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen hoe het hier gaat!

Veel mensen vragen mij waarom ik precies voor München gekozen heb. Mijn vader heeft mij ooit een krantenartikel gegeven met daarin een interview van een van de professoren daar. Hij vertelde over de ontzettend vette (en soms unieke) vulkanologische experimenten die zij doen op de Ludwig-Maximilians Universität in München. Ik was al snel verkocht nadat ik meer over hun onderzoek las op internet (http://www.en.mineralogie.geowissenschaften.uni-muenchen.de/forschung/index.html) en besloot daar mijn scriptie te willen doen. Lange tijd heb ik het uitgesteld, maar op een gegeven moment moet ik toch echt afstuderen. Ondanks dat mij een mooie plek op het KNMI was aangeboden om mijn scriptie te doen, wilde ik toch eerst een poging wagen voor München. Via een e-mail vertelde ik het hoofd van de researchgroep over mijn passie voor vulkanologie en seismologie (aardbevingen) en vroeg ik hem of ik mijn scriptie zou kunnen doen bij hen. Lange tijd hoorde ik niets. Vlak voordat ik de moed wilde opgeven, kreeg ik een mail terug met een heel leuk onderzoeksvoorstel! Ik kon niet geloven dat mijn droom dan toch echt zou uitkomen!

Oké, dus waar gaat mijn scriptie precies over? Ik ga het proberen uit te leggen op zo'n manier dat iedereen het begrijpt, maar vergeef me als dat niet helemaal lukt:
Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan naar vulkanen en het voorspellen van uitbarstingen. Helaas blijft tot heden het voorspellen erg moeilijk. Hopelijk kunnen we via mijn onderzoek meer te weten komen over het punt waarop een vulkaan zal uitbarsten.
Magma (lava) is erg stroperig. Als het richting het aardoppervlak stijgt, ontstaan er breuken. Bij het ontstaan van deze breuken, komen trillingen vrij (akoestische emissies). Deze trillingen kunnen wij meten en op die manier proberen wij de beweging van magma in vulkanen traceren. Tijdens mijn onderzoek ga ik experimenten doen waarbij ik vulkanisch gesteente ga vervormen onder een hele hoge druk en temperatuur vergelijkbaar met condities in vulkanen. Tijdens het vervormen zullen eenzelfde soort breukjes ontstaan, waarbij trillingen vrijkomen die wij kunnen meten. Door de druk, temperatuur en de snelheid van het vervormen te variëren, probeer ik te bepalen wanneer precies die breuken ontstaan in het magma. Dat moment is namelijk belangrijk om vulkaanuitbarstingen te voorspellen. Ik ga dus een groot deel van mijn tijd experimenten doen in een lab! Ik heb nog nooit eerder in een lab gewerkt, dus ik ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn.

Toen ik eenmaal een gave scriptieplek in München geregeld had, begon het echte werk pas echt. Stap 1 was het vinden van een gemeubileerde kamer in München. Ik dacht altijd dat het moeilijk was om een kamer te vinden in Amsterdam of Utrecht, maar die steden zijn makkelijk vergeleken met München. Een normale huurprijs voor een kamer in München is rond de €1000,- per maand. Dat kan ik toch echt niet betalen, dus dat maakte mijn zoektocht al meteen een stuk lastiger. München is daarnaast gigantisch. Je bent al minstens drie kwartier onderweg als je in een buitenwijk woont, laat staan als je in een dorp in de buurt van München een kamer neemt. Ik wilde niet kritisch zijn, maar ik wilde wel in München zelf wonen als ik elke dag van 9 tot 5 op de Universiteit moet zijn. Verder zijn er helaas erg veel fraudeurs in München, die té mooie kamers aanbieden voor een relatief goedkope prijs. Ik zocht dagelijks urenlang naar een goede kamer. Na 2 maanden begon ik toch echt een beetje de hoop te verliezen, maar toen werd ik begin mei gebeld door een lief echtpaar, Ilona en Rainer. Zij verhuren kamers aan internationale studenten en wilden mij een kamer aanbieden. Na alle slechte ervaringen durfde ik bijna niet meer te geloven dat ik een gemeubileerde kamer van ongeveer 15 m2 voor €440,- per maand kon krijgen. Daarom besloten mijn vader en ik twee dagen later naar München te rijden om de kamer te bezichtigen. Het waren ontzettend aardige mensen en het huis leek mij erg fijn. Al het zoeken en reageren op kamers leidde toch nog tot iets goeds dus!
Tijdens ons tripje naar München zijn we ook meteen langsgegaan bij de Universiteit, waar we een uur lange rondleiding hebben gekregen van een postdoc langs alle laboratoria en staf. Erg leuk en fijn om al meteen een indruk te krijgen van waar ik zou gaan werken voor 6 maanden!

Toen ik eenmaal een kamer gevonden had, ging alles in een keer in de versnelling. Per 1 juni zou ik de kamer hebben, dus het weekend van 3-4 juni wilde ik verhuizen. Dit betekende dat ik in één maand een onderhuurder voor mijn kamer in Utrecht moest regelen, alle verzekeringen in orde moest maken, formulieren voor mijn scriptie in moest dienen bij de UU, de Erasmusbeurs moest aanvragen, spullen in moest pakken, etc. Stress, stress, stress! Gelukkig is het allemaal gelukt :)

Samen met mijn vader ben ik op zaterdag 3 juni naar München gereden met al mijn spullen en fiets. Na alles uitgepakt te hebben, zijn we op zondag eerst de buurt gaan ontdekken (supermarkt, wasserette (helaas mag ik de wasmachine in huis niet gebruiken), bank, apotheek, bakker, slager, etc.). Daarna zijn we naar de Universiteit gefietst en hebben we het centrum verkend en een lekker Münchner biertje gedronken. Het was erg leuk en fijn om samen met mijn vader de weg te leren en de stad een beetje te leren kennen.
Mijn eerste indruk van München: alles is heerlijk groen en de gebouwen zijn prachtig! De mensen zijn een beetje star, dus dat zal zeker wennen worden. Verder valt er nog een heleboel te ontdekken.

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat dit een gigantische stap voor mij is. Ik ga iedereen heel erg missen, maar ik kan nu al uitkijken naar bezoekjes van vrienden en familie. Verder heb ik ontzettend veel zin in mijn tijd hier! Ik hoop veel leuke dingen te leren, zowel qua vulkanologie als qua stad.
Morgen zal mijn eerste dag zijn op de Universiteit! Ik ben erg benieuwd hoe dat allemaal gaat zijn! Daar zal ik binnenkort meer over schrijven.

Tot de volgende keer.

Veel liefs, Caron

  • 05 Juni 2017 - 18:45

    Conny:

    Super leuk Caron, ik zit de hele dag tussen de inkomende en uitgaande Erasmusstudenten en ik zie hoe ontzettend belangrijk zo'n stage is voor jou als persoon en voor je CV! Als ik in de buurt ben kom ik ook zo'n biertje proeven...

    Lieve groetjes uit Nijmegen...xxx

  • 05 Juni 2017 - 19:33

    Caron Vossen:

    Ja, ik denk dat het een super goede ervaring voor mij is, ook als ik kijk naar mijn toekomstige carrière! :) Zou zeker gezellig zijn als je even een biertje komt doen, Conny! Groetjes aan iedereen daar, xxx

  • 05 Juni 2017 - 19:39

    Sandra/mama:

    Hee lieve Ca,
    Dat eerste verslag is al precies zoals ik je ken: nauwkeurig, grondig en volledig. Ik zal zeker op de hoogte blijven van wat je allemaal doet en meemaakt en af en toe ook iets over het Bunnikse vertellen. Wees voorzichtig in het lab, wees voorzichtig met alle mensen die je zien als 'een vrouw alleen en kwetsbaar'. Morgen eerste dagje naar de uni! Ik ben heel benieuwd en zeg het nog maar eens:super super trots. (stolz)
    xxx mama

  • 05 Juni 2017 - 21:05

    Celine:

    Hoi bolle,

    Super trots op je! Ik heb je blog doorgestuurd naar Ro want die is ook hartstikke benieuwd :)
    Ik kijk nu al uit naar je volgende update en foto's. Heel veel succes morgen op de Uni!

    Dreams do come true :)

    Kus

    Lien

  • 06 Juni 2017 - 20:15

    Caron Vossen:

    Thanks mam en Lien! Super lief :)

  • 08 Juni 2017 - 22:12

    Sandra, Mama:

    Hee Ca, is geen nieuws goed nieuws? Of heb je het zo druk dat je geen tijd hebt om iets over de eerste ervaringen te schrijven? Weet je de namen van je huisgenootjes al? Al samen gegeten? Plannen voor het weekend?
    Wij willen het allemaal lezen; en veel foto's erbij. Kus mama

  • 08 Juni 2017 - 23:03

    Caron Vossen:

    Haha mam, er komt uiterlijk dit weekend een nieuw verhaal! Heb ontzettend veel nieuwe dingen om te vertellen, maar ik wil niet iedereen stalken elke dag, dus ik vertel alles in 1 keer :) Er komen ook zeker meer foto's aan! Kus, Ca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Caron

Actief sinds 05 Juni 2017
Verslag gelezen: 829
Totaal aantal bezoekers 7681

Voorgaande reizen:

01 Juni 2017 - 30 November 2017

Master thesis in München

Landen bezocht: