Ik heb mijn eerste week overleefd! - Reisverslag uit München, Duitsland van Caron Vossen - WaarBenJij.nu Ik heb mijn eerste week overleefd! - Reisverslag uit München, Duitsland van Caron Vossen - WaarBenJij.nu

Ik heb mijn eerste week overleefd!

Door: Caron

Blijf op de hoogte en volg Caron

11 Juni 2017 | Duitsland, München

Hoi iedereen,

Ik wist niet precies hoe goed ik deze blog zou volhouden, maar na mijn eerste week heb ik alweer zoveel nieuws te vertellen, dat hier mijn tweede verhaal komt!

Afgelopen dinsdag was mijn eerste dag op de Universiteit. Ik heb kennis gemaakt met mijn begeleider, Fabian, die uit Engeland komt. Het scheelt voor mij een hoop dat ik in het Engels kan praten en dat hij zonder een moeilijk Duits accent in het Engels terug praat. Hij is ontzettend aardig en gastvrij! Ik zal ook samenwerken met een postdoc, Jeremie, uit Frankrijk. Fabian focust zich vooral op het experimentele deel van vulkanologie, terwijl Jeremie gespecialiseerd is in programmeren. De codes die hij heeft geschreven, zal ik gaan gebruiken tijdens mijn onderzoek. Ook Jeremie is heel aardig en wil zoveel mogelijk aan me uitleggen. Hij praat wel echt super snel en met een zwaar Frans accent, dus het kost mij veel energie om hem te verstaan en te volgen.
Deze eerste dag begon met kletsen met Fabian over mijn onderzoek en wat hij hoopt te bereiken. Het apparaat dat ik ga gebruiken, werd deze week gerepareerd, dus ik kon nog niet beginnen met mijn experimenten. Dat gaf mij tijd om me rustig in te lezen in de theorie door middel van een aantal papers. Vervolgens ging Jeremie mij uitleggen hoe ik akoestische emissie data van de experimenten kan processen met zijn codes. Dit was lastig, maar ik denk dat ik het redelijk begrepen heb! Aangezien ik zelf nog geen experimenten kon doen, wilde Fabian dat ik zou oefenen met de akoestische data van een andere masterstudente, Taylor. Zij is Amerikaans en is in juli klaar met haar Master thesis. Ze is heel erg lief en gezellig, dus ik kon het meteen met haar vinden. Zij heeft dezelfde soort experimenten gedaan als ik, maar zij heeft de akoestische data niet gebruikt.
Uiteindelijk is van dit alles niets gekomen. Ik moet een account krijgen om bij de data te kunnen en dit zal volgende week pas gebeuren, omdat de persoon die dit regelt op vakantie was. Dit leidde ertoe dat ik vooral praktische zaken heb afgerond en papers heb gelezen deze week.
Eén ding was wel heel erg leuk. Ik mocht een les volgen van Fabian. Hij geeft het vak "Physics of volcanoes", wat precies het vak is wat ik had willen volgen op de UU als wij zoiets hadden gehad. Fabian herhaalden eerst wat belangrijke informatie van voorgaande lessen en daarna deden we een practicum. In het practicum hadden we een grote kom met M&Ms, wat een magmakamer voorstelde met magma erin. Dit magma had de compositie van een basalt. Elke kleur M&M stelde een ander element of oxide voor. Het idee was dat dit magma richting het aardoppervlak zou stijgen en als gevolg van druk- en temperatuurveranderingen, zouden er mineralen/kristallen ontstaan. Per stap kregen we een lijstje van welke mineralen er vormden en die moesten we dan maken met de M&Ms (zie foto in de map "foto's". Als we de mineralen hadden gevormd, moesten we uitrekenen wat de fractie melt (liquid magma) en de fractie kristallen was. Daarna kregen we een formule waarmee we de viscositeit (stroperigheid) van de melt en de totale magma (melt + kristallen) konden uitrekenen. Bij stap 8 waren er zoveel mineralen gevormd en was de viscositeit zo hoog geworden, dat de vulkaan uitbarstte! Het was echt ontzettend leuk om te doen en je leerde er ook onwijs veel mee. Daarnaast hadden we natuurlijk een aparte kom met M&Ms waaruit we mochten eten, zeer belangrijk natuurlijk. De les eindigde met een groepsfoto/selfie.
Oh, nog een interessant puntje: mijn gebouw is zo oud en pauper dat we geen kantine of koffieautomaat hebben. Op mijn afdeling is er een kantoor met een elektrisch fornuis waarop je koffie kan maken en in ons klaslokaal stond een koffiezetapparaat waar de studenten zelf hun koffie konden zetten. Erg gek, maar wel chill, want je mag daar zelf van pakken als je er zin in hebt!
Komende week ga ik samen met Taylor samples voor mijn experiment boren uit stukken gesteente die meegenomen zijn van de IJslandse obsidiaan (vulkanisch zwart glas) rug Hrafntinnuhryggur (vraag me niet hoe je dit uitspreekt, Fabian kan het wel uitspreken! Hij heeft me uitgelegd wat het betekent: Hrafn = raaf, tinnu = steen, hryggur = rug). Daarna gaat Taylor nog een aantal experimenten doen voor haar eigen Master thesis en ondertussen mag ik kijken om te leren hoe het allemaal moet. Heel veel zin in!

Oké nu mijn huis. Ik heb ondertussen al mijn huisgenoten ontmoet. Ik kom ze maar weinig tegen, dus daarom zag ik mijn vierde huisgenoot pas vrijdag. Clemence is het meisje dat op dezelfde verdieping woont en waar ik mijn badkamer mee deel. Ze komt uit Frankrijk en is heel aardig en gezellig. Haar Engels is redelijk, maar als ze een woord niet kent, dan zegt ze het in het Duits of Frans en dan begrijp ik het meestal wel. Zij is hier voor 1 maand om te werken in een Italiaans restaurant om haar Duits te verbeteren. Ze heeft net te horen gekregen dat ze bij de studie Politieke Wetenschappen is toegelaten (blijkbaar een hele strenge selectie), dus ik ben erg blij voor haar!
Verder heb je Tiffany uit Tawain en Norman en Pokemoon (geen flauw idee hoe je het schrijft, maar zo spreek je het ongeveer uit) uit Amerika. Zij doen alle drie een fellowship/stage bij de International Youth Library, wat blijkbaar de grootste kinder- en jeugdbibliotheek ter wereld is.
Iedereen is super aardig en ze spreken allemaal goed Engels, dus communiceren gaat goed. We hebben alleen allemaal een erg druk en verschillend schema, dus ik eet elke avond in mijn eentje. Maar dat vind ik niet heel erg, want dan kan ik een beetje mijn eigen ding doen in de keuken. Helaas is het aantal goede pannen zeer klein, dus het voelt weer een beetje alsof ik net voor het eerst zelf kook met de simpele gerechten die ik maak.
Terwijl de stad super druk en vol verkeer is, bevindt mijn huis zich in een oase van rust. Mijn wijk is een soort villawijk in een bos. Het is heerlijk stil met alleen het gefluit van vogels op de achtergrond en overal waar je kijkt is het groen. De huizen zijn gigantisch en absurd. Elk huis is anders, de een specialer dan de andere. Ik wilde foto's maken van een paar mooie huizen, maar ik kon simpelweg gewoon niet kiezen welke ik het mooist vind, dus hier ga ik nog even wat langer over nadenken. Elk huis in mijn wijk heeft een gigantische tuin. Het huis schuin tegenover mij heeft een zwembad en een andere huis in mijn straat heeft een groot voetbalveldje. Het ene huis is hypermodern terwijl het andere huis meer een soort luxe mansion lijkt.

Het is niet heel veel anders in het centrum. Elke dag kijk ik weer vol verwondering om me heen als ik op de fiets zit. Er zijn ook een aantal huizen dat totaal niet goed onderhouden wordt, maar de meeste zijn gewoon prachtig. Ik vraag me af hoe die huizen van binnen eruit zien.
Het is jammer dat de stad zoveel verkeer heeft. Ik moet dus elke dag 45 minuten fietsen naar de Universiteit. Gelukkig zijn ze hier best goed gewend aan fietsers, maar de fietspaden zijn ongeveer breed genoeg voor 1,5 persoon en de weg is meestal erg slecht. Tegen het verkeer in fietsen of op de stoep fietsen is hier totaal normaal. Links afslaan is eigenlijk geen optie, omdat het meestal een tweebaansweg is en er teveel auto's zijn dat je de weg niet kunt kruisen. Je moet dus eerst oversteken en vervolgens wachten bij het verkeerslicht om naar links over te steken, erg vermoeiend allemaal... Daarnaast val ik een beetje uit de toon met mijn opoefiets. Bijna iedereen heeft een mountainbike of wielrenfiets. Maar ik houd van mijn fiets en het geeft me een vertrouwd gevoel, dus ik vind het niet erg. Het nadeel van die racefietsen is dat ze geen bagagedrager hebben. Als gevolg hiervan heb je ontzettend veel mensen die zo'n stom karretje met kinderen achter hun fiets hebben hangen. Die karretjes passen nét op het fietspad, dus je moet standaard over de stoep als je zo iemand wil passeren.

Vandaag ben ik voor het eerst naar de wasserette gegaan! Het ging vrij goed allemaal en ik heb lekker zitten lezen in het zonnetje (30 graden vandaag) terwijl mijn wasjes bezig waren. Ik dacht dat ik mijn was thuis kon drogen, maar het wasrek dat hier staat, is kapot, dus daar moet ik nog even een oplossing voor vinden.

Al met al heb ik een goede en leuke week gehad! Ik betrapte me er woensdag op dat ik al in het Engels aan het denken ben. Dat maakt het dagelijks leven wat makkelijker, omdat ik niet steeds hoef te switchen van taal, maar ik merk dat ik het wel heerlijk vind om even met iemand te kletsen in het Nederlands zonder dat ik hoef na te denken over elk woord! :)
Verder zijn de supermarkten nog erg wennen. Gisteren ben ik naar een redelijk grote Rewe gegaan, wat een beetje in de buurt komt van de AH. Alle andere supermarkten in de buurt van mijn huis of op weg naar de Universiteit zijn erg klein en zeer beperkt in hun aanbod.

Hier gaat dus in ieder geval alles goed. Ik heb het naar mijn zin en ben aan het genieten van de mooie omgeving waarin ik me bevind.
Voor wie dit leest: laat wat van je horen over hoe het in Nederland gaat :)

Veel liefs, Ca

• 12 Juni 2017 - 09:47

Conny:

Hoi Caron,

Wat geinig dat M&M-practicum...blijkbaar een goede vondst om het proces uit te leggen en nog lekker ook.
    Op de Ouderdag in Twente werd echografie uitgelegd met behulp van tumtummetjes op sateprikkers en aan elkaar geplakt met ducktape..ook al zo'n leuke vondst van de docent.

Misschien dat je met je oma-fiets een nieuwe rage ontketent, je weet maar nooit ;)

Het was hier gisteren ook zo heet, kleine bbq aan het eind van de dag voordat Maxie weer naar Enschede vertrok en Eline weer moest gaan leren voor haar tentamens van deze week. Maar nu vandaag is het koel en bewolkt. Ik ga zo naar Maastricht, met oma naar de oogarts voor het prisma.

Fijne week!
    Conny xxx

• 12 Juni 2017 - 09:53

Caron Vossen:

Hoi Conny,

Wat grappig die echografie! Ik vind het leuk als docenten hun best doen om iets duidelijk uit te leggen op een leuke manier en waarbij iedereen moet deelnemen. Zo leer je het ook veel beter uiteindelijk :)

Haha, ja je weet het nooit! Gelukkig kan ik de meeste mensen op mountainbikes best goed bijhouden, dus een groot verschil is het niet :)

Vandaag is het weer best warm hier, maar vooral erg vochtig! Alles plakt! Gelukkig is dat bij jullie niet het geval.

Succes met oma, hele dikke kus voor haar! Fijne week, xxx Caron

• 12 Juni 2017 - 21:57

Sandra/mama:

Hee Caatje,
    Wat een leuk stuk heb je geschreven. Ik heb het stuk over de M&M's twee keer gelezen om het te snappen, maar pas toen ik de foto's van de snoepjes zag, viel het kwartje. Super leuk ook de foto van de fietsen. Conny schreef al over de nieuwe trent, ik ben het met haar eens.
    Na een paar weken super mooi weer hebben we vorige week een paar stevige stortbuien gehad. Maar nu weer een mooi weekend achter de rug. Morgen weer naar school. Laatste lessen deze week en dan de laatste loodjes. Dikke kus mama

• 12 Juni 2017 - 22:05

Caron Vossen:

Hee mam,

Ik kan me voorstellen dat mijn M&M practicum erg moeilijk te begrijpen is voor iedereen. Het is lastig om zoiets op papier te zetten zonder de hele theorie van vulkanen uit te leggen of zonder het uit te beelden. Het was in ieder geval een erg leuke les!
    Iedereen heeft het hier over hoe dramatisch het weer kan veranderen. Je kunt zo vaak naar de weersvoorspelling kijken als je wil, maar je bent verstandig als je elke dag op elk soort weer voorbereid bent. Het ene uur is het heet met strak blauwe lucht en een uur later onweert het weer. Maar ik vind het heerlijk!
    Haha, ja die foto van de fietsen is bij de uni, ik moest wel lachen toen ik mijn fiets zo vond tussen de mountainbikes :)

Succes nog met de laatste lessen en loodjes! Bijna vakantie en dan zie ik je alweer! <3

Dikke kus, Ca